Du är här:
Startsidan | Guider | Träningsguider | Förbättra din löpteknik

Några tips för att förbättra din löpteknik

 

Här är några enkla tips för att få löpningen att kännas lättare. En stor del är att alltid blicka framåt speciellt om du möter en tung backe, sikta mot toppen och se målet framför dig. Sträck på dig, brösta upp dig lite och pressa bak skuldrorna så du får en stor syreupptagning, men luta dig samtidigt aningen framåt för att få en ständig rörelse framåt. Armarna bör pendla framåt och inte i sidled för att inte motverka att det faktiskt är framåt du vill.

 

När du väljer löparskor bör du tänka på hur din teknik känns. Tunna och lätta skor är en perfekt förutsättning om du vill jobba på en bra löpteknik. Om du inte har någon bra teknik och inte vill arbeta med att förbättra denna är det bättre att du väljer en mer dämpad sko som stabiliserar ditt löpsteg.

 

För att öka din kondition är tipsen att variera din löpträning genom intervaller, olika tempon, olika längd på löppassen, allt för att utmana dig själv och sätta nya mål med din löpning. För att hålla motivationen uppe är det perfekt att införskaffa en modern pulsklocka som kan mäta inte bara puls utan även distans och hastighet. För det finns ingen bättre motivation än sina egna framsteg.

 

Om du lyssnar på dessa råd kommer du troligtvis inte bara att förbättra din löpning, du kommer även att spara energi och därmed orka springa lite längre.

Stäng