Det hetaste från ISPO 2017

13 februari 2017 08:02

ISPO-mässan 2017 bjöd på en salig blandning av splitterny teknologi och äldre varianter i ny förpackning. På skidfronten kunde man t ex. på vissa håll se kliv mot lättare mer turvänliga produkter samtidigt som andra riktade in sig på mer lekfulla friåkningsprylar som fungerar över hela berget. Även om vi kunde se mycket nytt och spännande var det också mycket som hänger kvar från tidigare säsonger, ofta med en ny fräsch design. Vi fick även se sulvärldens tilltänkta framtid i form av GripWalk och en utmanare till det hyllade MIPS-systemet. Våra vänner från Åre Skidfabrik är dessutom igång med nytt och spännande projekt som vi inte var ensamma att vara riktigt nyfikna på! 

Mycket kul fanns det som vanligt att spana på och för er som inte har tid att lusläsa nyhetssidorna på varenda skidtidning kommer vi här med en sammanfattning av det vi på Länna Sport anser var det hetaste!

Av tjejer, för tjejer!

Att man i Åre skidfabrik gör bra skidor är det ingen tvekan om. Skidorna från märket Extrem har de senaste åren radat upp priser och utmärkelser, däribland ISPO Gold Award som man vann för friåkningskidan Opinion. En modell man helt tagit fram med hjälp av en forumdiskussion på skidforumet Freeride.se. Så när man nu visade upp det nya projektet, MotherTree, är det flera som är ordentligt nyfikna!

Projektet är ett samarbete mellan fabriken och tjejnätverket InspireUs och målet är enkelt; Utveckla en freerideskida för tjejer, av tjejer. InspireUs består av ett gäng drivna tjejer som med sina gedigna bakgrunder inom olika typer av skidåkning på hög nivå vill hjälpa och inspirera andra liksinnade tjejer till att ta plats i en annars ganska grabbig sport. Genom läger och events ger man brudarna den platsen de förtjänar på skidkartan och bidrar framför allt med det kanske allra viktigaste, nämligen inspiration och skidglädje! En filosofi som återspeglas i skidans tänkta egenskaper.

En trend man sett hos damskidor tidigare är att tillverkaren kort sagt tagit en herrmodell, slängt i en kärna med mjukare flex och lägre vikt för att sedan (i värsta fall) kladda på lite rosa blommar och annat trams i designväg. Nu ska vi inte säga att rosa blommar och modellnamn i snirklande skrivstil inte kan va snyggt, men på nått sätt återspeglar det inte riktigt den attityd och utmanande åkning som dess användare ofta uppvisar på berget. Det här har gjort att många tjejer istället valt herrskidor i kortare längd, trotts att dessa blir betydligt tyngre och styvare vilket kan leda till en otymplig känsla hos någon som inte väger lika mycket som den tänkta användargruppen och då inte åker med samma tryck på skidorna.

Med MotherTree strävar man efter att skapa något unikt. Målet är en lekfull skida för friåkning över hela berget med låg svingvikt och lagom stabilitet för att undvika nudeleffekt på stökigt underlag. Helt klart liknande egenskaper man hittar hos Opinion men med en annan tanke och konstruktion i grunden, anpassad för en annan målgrupp. Självklart utan en blomma i sikte! Det vi idag kan se av konstruktionen är mått med 133mm nos, 105mm i midja och 121mm tail i längderna 165 och 179cm vilket ger en svängradie på runt 18m. Mycket mer än så går det än så länge inte att säga. Dels för det är lite hemligt men framför allt för att den slutgiltiga konstruktionen ännu inte är helt spikad. Idag finns några olika prototyper som under våren kommer testas och utvärderas av såväl tjejerna på InspireUs själva som av deras campdeltagare, allt för att få fram den där perfekta känslan! Det man däremot kan säga är att MotherTree är ett riktigt ballt projekt, av balla tjejer, som kommer leda till en fruktansvärt ball skida!

Till hösten 2017 kan man räkna med att hitta MotherTree i butiken.

Coola tjejer med cool skida!

 

Poc sätter egen spin på hjälmsäkerhet

Har du köpt eller funderat på att köpa cykel- eller alpinhjälm de senaste åren är chansen stor att man stött på den prisbelönta MIPS-teknologin. Den svenska uppfinningen utgörs av en roterande skena inuti hjälmen som tillåter huvudet att rotera fritt från hjälmen vilket kraftigt reducerar allvarliga skador på hjärnan vid olyckor. Chansen är också stor att just den så iögonfallande gula MIPS-skenan är den enda av dess slag som du sett då man på MIPS i stort sett haft marknaden helt för sig själva, fram till nu då POC dyker in med sin egen teknologi Spin.

Att man på POC tidigare använt MIPS i sina hjälmar, man var faktiskt ett av de första märkena att implementera systemet i alpinhjämar, är inget man undanhåller. Tvärtom vore det nästan konstigt då grundtanken bakom det egna systemet är densamma, huvudet ska kunna rotera separat från hjälmen för att bli av med den skadliga rotationskraften på hjärnan. Men till skillnad från det tidigare systemet där plastskenan ligger mellan vadderingen och det hårda skalet utgörs Spin av en uppsättning gelkuddar vilka har direkt kontakt med huvudet. Det här leder till att hela hjälmen kan få en rörelse separat från huvudet vilket leder till ökad stötabsorbering oavsett vilken riktning smällen kommer från.

POC är ett märke känt för sin dedikation till säkerhet och detaljer och man bör därför kunna dra slutsatsen att dessa grundstenar även kommer genomsyra denna nya teknologi. Att man går över till ett eget system istället för MIPS har nog mer att göra med att man själva vill vara i kontroll över varje del i tillverkningsprocessen än att det tidigare systemet inte längre duger. Oavsett anledning kan vi som användare nog bara se detta positivt. Konkurrens är nästan alltid positivt för utvecklingen av en teknologi och då både MIPS och POC ligger i framkant när det gäller både forskning och utveckling ska det bli riktigt spännande att se vad framtiden hos de båda teknologierna har att erbjuda.

 

Assymetriska skidor på framfart

ISPO Gold Award för Ski - Off Pist kan vara ett av de mer intressanta priserna på mässan och för andra året i rad går det till en skida med asymmetrisk tip och tail. Förra året hette skidan K2 Marsksman och i år kommer den från Blizzard under namnet The Spur. Ett namn som förmodligen är bekant hos många då det under flera år vart ett av flaggskeppen i Blizzards offpistkollektion. Men tro inte för de att det är samma skida man bjuder på, för även om tanken bakom fortfarande är att göra en riktigt lekfull skida att beväpna sig med i jakten på det vita guldet är det med en ny konstruktion man kammar hem årets pris.

Med en specifik höger- och vänsterskida har man kunnat ge innerkanten på skidan en längre skärning och på så vis mer snökontakt och bättre grepp. Samtidigt får den yttre kanten i praktiken en kortare kant och ger på så vis en mer förutsägbar åkning samt att det helt enkelt gör skidan mer lekfull då den inte greppar lika mycket vid butters eller när man snurrar av features - mindre kant, mer glädje alltså! Utöver den speciella skärningen har The Spur fått en uppdatering även invändigt i form av ett nytt lager Titanal som med en strategisk utformning ger extra vridstyvhet och stabilitet under foten samtidigt som det, tack vare mindre metall i nos och tail, minskar svingvikten för att behålla all åkglädje och smidighet.

Även om skidan i sig är en riktigt rolig grej är det kanske mest intressanta att en skida med asymmetrisk utformning vinner det prestigefyllda offpist-priset för andra året i rad. Ett inte alltför djärvt antagande är att detta börjar likna ett mönster och då många freerideskidor går mot en lekfullare konstruktion kan vi nog räkna med att fler märken hakar på trenden inom kort.



sulrevolution

Sist ut på listan över mäss-raketer må kanske inte vara den sexigaste prylen man kan hitta men det är förmodligen den som över tid kommer ha absolut störst inverkan på skidåkningen och skidbranschen i sin helhet. Det är nämligen det helt nya sul- och bindningssystemet GripWalk som även det fick sig ett ISPO Gold Award.

I utvecklingen av det nya systemet har man adresserat flera av de mest grundläggande problemen med dagens teknologier för att själva kunna få fram en kompromisslös lösning för alla typer av användare.

Sulan hos GripWalk är utformad med en rocker-profil, jajjamen du hörde helt rätt, sulan är utformad likt en freerideskida vilket innebär att tådelen och häldelen är rundade. Dessutom är den mönstrad och gjord i ett greppvänligt material precis som en touring-sula. Det här gör att en pjäxa utrustad med det nya systemet är bra mycket enklare att gå med på alla underlag, oavsett om det är på parkeringen eller lunchresturangen. Till och med på afterskin där man ibland redan av andra anledningar har en liknande form under fötterna…

Det revolutionerande ligger dock inte enbart i själva sulan. Tidigare har det nämligen funnits liknande sulor avsedda för topptur och annan friåkning. Det som skiljer GripWalk från alla tidigare system är integrationen med bindningen. Under framfoten sitter nämligen en platta i hårt material som gör att pjäxan obehindrat kan lösa ut från bindningen vid en olycka samtidigt som den motverkar att sulan flexar när man lägger tryck på en kantad skida. Sulan flexar alltså inte i sidled som en en turanpassad gummisula i värsta fall kan göra. Bindningen är också designad på ett sätt som gör att tådelen inte behöver ställas om i höjdled för att passa sulan, samma sula fungerar numera alltså till både turbindningar och vanliga alpina bindningar med GripWalk helt utan justeringar. Ett litet steg för människan men hundratals korta, stapplande och pjäxdansande steg för skidvärlden!

Systemet finns redan under denna säsong i flera skiduthyrningar världen över och tanken är att det även ska implementeras på en stor skala även privat redan nästa säsong. Det nya bindningssystemet kommer fungera alldeles utmärkt med gamla alpina sulor men vill man investera i framtidens pjäxor kommer man också behöva en matchande GripWalk-bindning. Krångligt kan tyckas men det finns ingen anledning att oroa sig. Ser man till vilka samarbetspartner man har idag (För pjäxor: Dalbello, K2, Nordica, Tecnica, Head, Fischer, Roxa och på bindningar: Marker och Tyrolia) kan man lugnt anta att det bara är en tidsfråga innan GripWalk används även av resten av marknaden. Mina damer och herrar, framtiden har anlänt!

Max Svanberg den 13 februari 2017 08:02

Cykelpendla

6 februari 2017 14:48

Om du skulle få frågan på hur man på ett enkelt sätt kunde lösa tre av världens absolut största problem, vad hade du svarat? Förmodligen hade du till en början undrat vilka tre problem de handlar om och skulle du fått gissa hade du kanske dragit till med; Mellanöstern, Valfri Ekonomikris och Växthuseffekten. Fullt rimliga gissningar men ändå inte helt rätt…

För om man ser till livets verkliga problem, alltså de man hör om i lunchrummet på fikarasterna skulle vi nog snarare påstå att topp 3 är följande:

  1. Växthuseffekten 
  2. Hinna motionera i vardagen 
  3. Slippa alla jobbiga bilköer

Inga små problem direkt, men som tur är finns det en enkel lösning som de flesta kan bidra med. Nämligen att lämna bilen hemma och börja cykelpendla till och från jobbet! Vi på Länna anser att även om en ensam person inte kan göra allt så kan alla göra något och för att få lite hjälp på vägen kommer här några tips på hur man kommer igång och framför allt vilken utrustning du behöver för att rädda världen, en cykeltur i taget!

 

 

Cykeln

Hörnstenen och förutsättningen för att det hela ska vara möjligt är såklart en cykel. Allt med två hjul och en fungerande drivlina kommer kunna ta dig till jobbet men det finns såklart en hel del modeller som gör det både lättare och snabbare. 

Det idag vanligaste och ofta mest effektiva alternativet är den så kallade Hybridcykeln. Namnet kommer från ordet Hybrid som beskriver en blandning och det är precis vad detta är. För att minska rullmotståndet och öka farten har cyklarna hämtat inspiration från racercyklar i form av smala däck och en lätt konstruktionen. Det man lämnar i racervärlden är den aggressiva geometrin som kan leda till en ansträngd sittställning. Där har cyklarna istället hämtat egenskaper från en Mountainbike i form av en mer upprätt sittställning och ett rakt styre. Allt det man söker hos en pendlarkompis - komfort och fart! Självklart är alla hybrider designade för att kunna utrustas  med såväl stänkskärmar som pakethållare och andra tillbehör. 

Alternativet för dig som är lite sportigare och ändå tycker de är rätt ballt med tighta kläder och rakade ben är en Cyclocross, eller Gravel Bike… eller Pendlarracer… Ja, kär pryl har många namn som man brukar säga men det vi syftar på är iallafall en typ av cykel som i mångt och mycket liknar en racercykel men fortfarande har några betydande skillnader. Det sportiga bockstyret finns där och så gör även den lätta konstruktionen, men däcken är ofta grövre för att ge en stabilare och säkrare färd och i gaffeln finns plats för både stänkskärmar och bredare däck. Till och med dubbdäck för den inbitne som inte ens låter vintern stoppa en. Vill man kan man även på dessa cyklar fästa både pakethållare och väskor. För dig som älskar fart och inte ser det som en omöjlighet att ta en extra sväng för att få till en riktigt bra träningsrunda hem från jobbet är det här ett riktigt bra alternativ. Vill man dessutom kombinera vardagspendling med dedikerad cykelträning även på fritiden går det alldeles utmärkt att med denna variant jaga mil ute på landsvägarna. 

Känner du att det här med cykelpendling verkar rätt ballt ändå men inte är överdrivet sugen på att trampa dig svettig på vägen till och från jobbet, finns det en lösning även för dig! Nämligen Elcykeln som de senaste åren växt kraftigt i populäritet och det är kanske inte så konstigt. Den låter dig glömma såväl backar som motvind och kan enkelt lastas med relativt mycket packning, allt medan den behåller en riktigt hög komfort!

Oavsett vilken typ av cykel du köper så kommer den definitivt bli lycklig om du tar väl hand om den. En lycklig cykel kommer ge dig kärlek i form av snabba en krångelfri drivlina och mindre slitage. Allt du behöver göra att att tvätta av den med jämna mellanrum samt hålla kedjan smord med lämplig olja.

 

Tillbehör

Olika modeller av cyklar kommer olika utrustade från början. Från fullkittade varianter med både stänkskärmar och pakethållare till
mer avskalade modeller där endast det viktigaste finns med. Det viktigaste är att man hittar något som passar en själv och är anpassat efter sina personliga ändamål

Alla pendlarcyklar har fäste för pakethållare men man bör tänka efter en
extra gång om det verkligen behövs. En ordentlig pakethållare är perfekt att fästa både väskor och korgar på men den väger också en del och om den då inte används är det tråkiga extrakilon att släpa på i uppförsbackarna! Kanske räcker det med en enkel väska att fästa på ramen eller bakom sadeln? En sportanpassad ryggsäck går även de alldeles utmärkt men kan göra att det blir lite varmt och svettigt om ryggen. Trampar man ändå för kung och fosterland kanske detta inte är ett problem då
man förmodligen duschar vid ankomst till jobbet men cyklar man i sina arbetskläder kan man nog vilja hålla sig torr, då är ramväskor ett superbra alternativ!

Stänkskärmar finns även de i olika varianter. Vissa enklare modeller kan knäppas på och av på nolltid för att användas endast vid dåligt väder medan andra sitter mer ordentligt monterade. De senare skyddar i regel bättre än de mer tillfälliga vilket gör de rekommenderas om man söker ett nästintill fullständigt skydd, något som kan vara bra om man tänkt trotsa den svenska våren och hösten (och dessvärre sommaren) utan klädbyte. Även om alla modeller i sitt originalutförande inte kommer med skärmar är alla förberedda för att det ska kunnas montera på.

 

Säkerhet

För bövelen, vi är ju Svenskar och bör käka säkerhet till frukost, lunch, middag och minst tre mellanmål om dagen! Det ligger ju i vårt blod och är något vi som nation är kända för, men ändå är detta något som många pendlarcyklister slarvar med. Konstigt kan tyckas, då det är just dem som är bland de mest utsatta av alla typer av cyklister när de dagligen färdas i och i närheten av mycket trafik. Det finns en mängd prylar som gör din cykling säkrare och flera av dem har även andra funktioner.

Det viktigaste är såklart hjälmen och idag har utvecklingen kommit riktigt långt när det gäller kombinationen av skydd, design och vikt. För dig som som trampar på ordentligt kan det vara smart att spana in en mer race-inspirerad hjälm då dessa ofta är bättre ventilerade och hjälper till att hålla huvudet kallt under sommarens varma dagar. För den lite mer sansade cyklisten är det kanske viktigare med en hjälm som passar dig personligen, både i stil och passform. Numera finns även det hyllade MIPS-systemet i många hjälmar - ett system med en roterande skena inuti hjälmen som absorberar en stor del av kraften vid en eventuell olycka. En MIPS-hjälm är därför verkligen att rekommendera för dem som önskar undvika allvarliga huvudskador (typ alla med andra ord).

En hjälm skyddar såklart om en olycka skulle ske men det bästa är ändå att undvika olyckan helt. Ett första steg är att tänka efter en extra gång och ta det försiktigt men det är inte alltid som olyckor beror på cyklisten själv. Ofta är andra trafikanter inblandade och för att undvika att bli påkörd och göra andra uppmärksamma på att du finns gäller det att synas ordentligt. En cykellampa kan likväl lysa upp din väg som göra dig synlig i höstmörkret, men kom ihåg att rikta framlampan lite lätt nedåt. Bilister och andra cyklister tycker det är ungefär lika kul att bli bländad av din lampa som du tycker det är att bli halvblind av helljuset från en bil. 

Vill man synas ännu mer (inte bara av fåfänga utan såklart även av säkerhetsskäl) kan man välja kläder med varselfärger och reflexer. Även för den sportiga typen som gärna drar på sig en fladdrig reflexväst finns det alternativ som ben- och armvärmare i klara färger som är minst lika snabba och balla som de klassiska svarta. Vill man helt enkelt vara snabbast, snyggast och synas bäst kan man spana in AVIP-kollektionen från toppmärket POC, en serie utrustning som är framtagen just för detta ändamål!

 

Prylar, prylar, prylar...

Ju mer man cyklar och ju mer man förtrollas av cyklingens fantastiska värld upptäcker man att det finns oändligt med prylar som gör dig såväl snyggare som säkrare och i bästa fall lite snabbare. Frågar du en inbiten cyklist vad som krävs för att ta dig till affären någon gång i veckan finns risken att han svarar med att du behöver varenda pryl och hans moster för att ens komma ned för gatan. Så är såklart inte fallet, men de finns faktiskt några prylar som kan göra din cykling både roligare och lättare och förtjänar därför lite extra eftertanke!

Pedaler och skor finns i flera varianter och vill man få ut lite extra effekt ur buggarna bör man välja en variant där man klickar i skon i pedalen. Det vill säga; foten sitter fast i pedalen vilket gör att man får kraft från benet även när det rör sig uppåt, hela 30% extra kraft är det uppmätt att man kan få ut! Det vanligaste systemet kallas SPD och idag finns det många modeller av cykelskor att välja mellan som är förberett för detta. Vill man inte alltid använda sina cykelskor när man beger sig ut finns det pedaler som har SPD-systemet på ena sidan och en vanlig design på andra sidan, så kallade Combopedaler, för att kunna användas med både cykel- och vardagsskor.

En annan fiffig grej som många investerar i är ett par sjysta cykelglasögon. Förutom att man ser ganska ball ut skyddar cykelglasögon mot både vinden och diverse föremål och insekter man inte gärna får in i ögonen i hög fart. Dessutom är de flesta modeller utrustade med en lins som skyddar mot starkt ljus och reflektioner vilket gör att man lättare upptäcker ojämnheter och hinder på vägen. En pryl som gör dig både cool och ökar säkerheten med andra ord - bra kombination om vi får säga det själva! 

En pendlarcyklist löper lika stor risk som en proffscyklist i Tour de France att få punktering. Skillnaden är att vi vanliga dödliga inte har en serivcebil i följe och det kan därför vara en smart idé att medtaga utrustning för att åtgärda problemet själv. Ett punkteringskit innehåller allt du behöver för att fortsätta färden mot jobbet och ryms enkelt och smidigt i en fiffig väska under sadeln. Är det något som är värre än regn och motvind är det att få punktering och stå utan punkteringskit i regn och motvind…

Slutligen, om du införskaffat såväl en snabb cykel som SPD-pedaler och balla brillor, kan det vara kul att se exakt hur snabbt det går och hur många minuter snabbare du blir till jobbet varje vecka. Då är en cykeldator ett alldeles utmärkt komplement! Enklare modeller visar bara hastighet och tid medan andra mer avancerade varianter är utrustade med allt från GPS till kadens- och pulsmätare. Fundera på vilken information du vill få ut och anpassa valet därefter. 

 

Så vad väntar du på? Ut och rädda världen… även om resten av världen går under slapp du iallafall bilkön!

 

Max Svanberg den 6 februari 2017 14:48

Produkttest Suunto Spartan

26 september 2016 14:32

Det är inte många som kan ha missat att teknologier med pekskärm är på frammarsch. Att ha en mobiltelefon med pekskärm är numera en självklarhet och dagens ungdomar har svårt att se sambandet med vårtor och en padda. I och med att Apple nu släppte sin Apple Watch togs det första stora steget för att införa denna teknologi även hos klockor. Men även om Apples klocka har vissa träningsfunktioner har det än så länge inte funnits någon riktigt bra träningsklocka med pekskärm. Det här har Suunto nu ändrat på. Spartan är nämligen här!

 

 

KLOCKAN

För de som tidigare använt Suunto och framförallt Ambit-serien kommer formen på Spartan att vara väldigt bekant. Den
 runda urtavlan har samma storlek som Ambit3 Peak och även armbandet är väldigt likt. Det som skiljer dem åt är att den lätt otympliga GPS-pucken har, precis som på de senaste Ambit-modellerna Traverse och Vertical, försvunnit vilket gör att klockan känns lite smidigare på handleden. Men den stora nyheten hos Spartan är såklart skärmen.

En färgskärm med pekfunktion har flera olika användningsområden där den mest framträdande egentligen är möjligheterna att snabbt och enkelt anpassa och få tillgång till olika typer av information och displayer. För det är just navigation mellan klockans olika funktioner som pekskärmen gör riktigt bra jämfört med de klassiska knapparna som ofta kräver fler klick och på så vis tar längre tid. Under träning är det däremot knappnavigering som fortfarande gäller. Även om touch-funktionerna självklart är aktiva till en viss del (de kan också stängas av helt i träningsläge) blir de lite opålitliga med fukt och vatten inblandat som i kombination med hög puls och trötta ben lätt kan leda till frustration.

Ser man till batteritiden är den oerhört konkurrenskraftig mot motsvarande modeller från andra märken, trots en pekskärm som borde sluka en hel del batteri. Upp till 16 timmar med maximal GPS-precision (varje sekund) men upp till hela 26 timmar i träningsläge med lägre GPS-precision. Om vi säger så här, är du ute i 26 timmar kommer du inte behöva en exakt GPS-tracking hela vägen vilket gör Spartan perfekt för dig som vill ta dig an långa tävlingar eller andra utmaningar. Ultramarathon eller långdistanstriathlon är inga problem för den här senaste kreationen från våra bastubadande grannar i öst.

UPPDATERAT MOVESCOUNT

I samma veva som Spartan lanseras kommer även en uppdatering av träningsprogrammet Movescount där man både kan ladda upp och hantera träningsdata. Alla funktioner som idag är standard finns självklart med som att spara träningspass och se olika typer av data. Det som är nytt är att Movescount tar data från dina pass och ger dig en mängd information om hur du tränar idag jämfört med andra. Både dina vänner men andra i samma åldersgrupp. Du kan dessutom se hur de högst rankade användarna tränar och anpassa din träning därefter för att maximera din träningseffektivitet. Det nya systemet har dessutom stöd för en coach att gå in och analysera din träning och ge tips på specifika pass för att maximera dina resultat.

För de som reser mycket och på så vis tränar på olika orter finns en riktig fiffig funktion i form av Heatmaps. En karta där man tagit positionsdata från tusentals träningspass och lagt ihop detta för att visa vart flest personer tränar. Om du anländer till en ny stad och funderar på vart de bästa cykelrundorna är går du helt enkelt in och ser vart flest personer cyklat i närhet och voilà, de gatorna där flest personer cyklat är förmodligen de gator som håller de bästa träningsrundorna!

 

Bild från Heatmaps från Stockholm med omnejd

HEATMAPS från Stockholm med omnejd

PERSONLIG ANALYS

Så, Suunto har alltså släppt en ny klocka. Den är utrustad med pekskärm men är i övrigt ganska lik en Ambit 3 Peak. Den är dessutom någon tusenlapp dyrare vilket leder oss till frågan: Är det värt det? Är Spartan en värdig uppföljare eller är det bara extra krångel?
Svaret kommer som med allt annat variera från person till person men efter att personligen ha testat klockan i en vecka i allt från traillöpning till simning och cykling har jag kommit fram till några inramande slutsatser.

Om man börjar utifrån och därför går på utseendet kan man inte annat än applådera Suunto för att ha skapat en riktigt snygg klocka. Enligt märket själva ska klockan även kunna användas till vardags vilket jag i alla fall inte har några problem med. Framförallt om man jämför med motsvarande modeller från konkurrerande tillverkare har Spartan en stilren look som utan problem går hem på kontoret. Att det dessutom drar åt sig några blickar på tunnelbanan när man bläddrar genom dagens träningsdata med pekskärmen är ju självklart också något vi prylnördar går igång på. Ett stort plus är att den lätt otympliga ”GPS-pucken” försvunnit och lämnar inramningen av urtavlan helt rund.

Ser man till funktioner i de olika träningslägena (hela 80st förinställda) kände jag som gammal Ambit-användare verkligen igen mig då inte överdrivet mycket har hänt. Men missförstå mig inte, att det inte hänt så mycket tycker jag är en bra sak! Det är dumt att försöka uppfinna hjulet på nytt och krångla till något i onödan. Ambit-serien har alla funktioner 99,9% av oss behöver för vår träning och tävling och vi hittar allihop även i Spartan. Skulle man mot förmodan hitta något som saknas finns det ingen anledning till panik. Uppdateringar sker regelbundet och redan nu i skrivandets stund har flera uppdateringar skett med nya funktioner som följd.

Även om avsaknaden av ”GPS-puck” är estetiskt tilltalande gav den ändå upphov till en viss oro gällande GPS-precision. När samma puck försvann hos Ambit 3 Vertical gav det nämligen upphov till en lite sämre frekvens och på så vis lite avkortade kurvor som resulterade i missvisande distanser, framförallt på tekniskt slingrande stigar. Ett test utfört tillsammans med 4 andra klockor (2st Garmin Forerunner 735, 1st Garmin Forerunner 920 och 1st Suunto Ambit 3 Peak) bestående av 21.1km traillöpning visade som tur var en differens på endast 100m klockorna mellan. Skönt! Det estetiska verkar alltså inte längre ha någon påverkan på funktionen. Förklaringen kan mycket möjligt vara att Spartan även utrustats med stöd för det ryska satellitsystemet GLONASS.

Då kommer vi slutligen till det hetaste hos Spartan, nämligen pekskärmen. Precis som många andra som recenserat klockan kunde jag konstatera att den inte fungerar särskilt bra då stora mängder vatten är inblandade och även om skärmen reagerar på kontakt även när den är blöt är den inte tillräckligt konsekvent för att kunna användas. Men det känns ändå inte som att det är syftet. För det som pekskärmen verkligen underlättar med är navigationen, både i klockans menyer och i terrängen. Att bläddra mellan menyer och inställningar går lekande lätt samtidigt som den högupplösta skärmen (jämfört med andra klockar i samma storlek) gör det enkelt och tydligt att följa inlagda rutter. ”Breadcrumb”-funktionen gör det dessutom riktigt lätt att se vilken väg man tagit.

Summa summarum är att Spartan faktiskt är nästa generations multisportklocka. Funktionsmässigt har den allt man önskar och lite till. Att pekskärmen skulle fungera i kombination med fukt och väta tror jag är för mycket att önska men därmed inte sagt att den är onödig. Tvärtom tror jag den kommer mer och mer till användning i och med att Suunto släpper fler uppdateringar och kommer på nya funktioner. Att klockan dessutom är så pass snygg att den fungerar lika väl till löpintervallerna som på middagsbjudningen är bara en bonus! För att även om killen bredvid dig vid bordet har en rolexklocka runt handleden får han svårt att hävda sig när du ”swipar” med fingret och helt plötsligt kan skryta med kilometertiderna från dagens stenhårda intervallpass!

 

Kul att testa klockor!

De glada försökskaninerna efter avslutat klocktest!

 

Max Svanberg den 26 september 2016 14:32

Stäng