• HANDLA MED KLARNA
  • FRI FRAKT ÖVER 399 KR*
  • SNABB LEVERANS
  • 14 DAGARS ÖPPET KÖP
Guider & Tips Cykelguider Skötselråd inför våren

Foto: Brazo De Hierro

Skötselråd inför våren

Cykelguide

 

När våren knackar på dörren är det förståeligt att du är sugen på att ta fram din cykel och börja cykla. Det du bör tänka på är att den troligen har stått i ett garage hela vintern där den blivit smutsig och torr. För din och andras säkerhet så är det väldigt viktigt att gå igenom och kolla om allting fungerar som det ska. Här kommer lite tips och råd för hur du ska göra för att serva din cykel inför vårens säsong. 

1. Tvätta — Att tvätta cykeln regelbundet är bra och viktigt då det förlänger livslängden på cykeln och inte minst känslan av att komma ut till en ren och fräsch cykel vid varje användningstillfälle. Det är viktigt att göra rent kedjan från grus och småsten, kom dock ihåg att olja kedjan igen efter tvätten. Du tvättar cykeln med en svamp, vatten och torktrasa (Gå till vår rengöring här). Kontrollera sedan bromsarna samt att reflexer och lampor fungerar som de ska. Är bromsbeläggen slitna eller dåliga så bör dessa bytas.

2. Smörjning — Smörj in alla rörliga delar på cykeln och kolla då lite extra på kedjan. En smutsig och rostig kedja slits snabbare och har större risk att gå av. Smörj därför in den med en kedjeolja anpassad till cyklar (Gå till vår kedjeolja här) för att förlänga livslängden. Det finns två typer av oljor och det är viktigt att man tar rätt.

Den första och vanligaste är en torr olja, eller Dry Lube, och används när man cyklar i mestadels torra förhållanden på rena vägar då den inte drar åt sig så mycket smuts och därför håller din kedja ren och smidig. Nackdelen med en torr olja är att även om den smiter åt fint över kuggarna så sköljs den bort snabbare av väta och man behöver därför applicera den oftare än en fetare olja.

Den andra typen av olja är den fetare varianten, eller Wet Oil, och används förhållanden då den torra oljan helt enkelt inte ligger kvar på kedjan dvs. när det är blött eller ordentligt fuktigt. En fet olja är kladdigare än den torra och sitter därför kvar bättre på kedjan men drar samtidigt åt sig damm och smuts vilket gör att kedjan snabbare blir smutsig vilket i sin tur ökar slitaget. 

3. Kontrollera delarna — Känn efter att alla skruvar, muttrar, styre, vevarmar, ekrar och pedaler sitter fast ordentligt. Om du har du en oväxlad, tre-växlad, sju-växlad eller åtta-växlad cykel bör du se till att kedjan är lagom spänd, den ska inte svaja mer än en cm upp eller ner. Funkar bromsarna som de ska och flyter växlarna över kuggarna? (Behöver du hjälp? se våra verkstadspriser här)

4. Inspektera däcken — Pumpa däcken och kolla att de ser hela och fina ut. Leta efter sprickor eller skav som ofta kan uppstå på sidan av däcket. Är däcken slitna eller i dåligt skick bör du byta ut dem för att slippa otrevliga överraskningar. Vanligtvis byter man ut slangen i samma veva som däcket byts (Gå till våra däck & slangar här). Detta för att du ska ha helt nya och fräscha däck som rullar ut på vårvägarna.

NYHETSBREV

Vill du ta del av våra senaste nyheter och erbjudanden?

Din varukorg(0 st)

Varukorgen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan