Du är här:
Startsidan | Guider | Träningsguider | Träna med Kettlebell

TRÄNA MED KETTLEBELL

Här har vi försökt att samla några övningar som är hyfsat enkla att utföra med en kettlebell. Gör övningarna långsamt och försiktigt innan du känner att tekniken sitter. 

 

Arm Swings - Håll en kettlebell med båda händerna och raka armar ut från kroppen. Böj benen samtidigt som du sänker kettlebellen ner mellan dina fötter. Ta sedan kraft för att svinga upp kettlebellen till startpositionen och upprepa. Tänk på att ständigt försöka hålla en rak rygg och raka armar för att minimera skaderisken.  

 

 

 

 

Extensions - Håll en kettlebell med din vänstra hand rakt ovanför huvudet. Böj ditt högra knä och sträck din tomma hand mot din högra fot. Håll hela tiden ryggen rak och armen sträckt ovanför huvudet. Byt hand och upprepa proceduren. Gör övningen långsamt och kontrollerat för bästa resultat. 

 

  

 

 

Squats - Håll en kettlebell med båda händerna framför bröstet. Stå ungefär höftbrett med fötterna med tårna något pekande utåt. Böj på benen tills du når cirka 90 grader i knäleden och gå tillbaka till ursprungsposition. Upprepa ett flertal gånger. Tänk på att ha ryggen ständigt rak och att inte släppa med fötterna från golvet. 

 

 

 

 

 

Pull ups - Håll en kettlebell med båda händerna och stå höftbrett med benen. Lyft kettlebellen upp mot hakan nära kroppen, sänk långsamt tillbaka till ursprungsläget och upprepa. Ha stå hela tiden rak i kroppen och tänk att det är armbågarna som lyfter upp vikten.

 

 

 

 

  

Lunges - Håll en kettlebell i din vänstra hand och ta ett kliv fram med vänter fot, sänk ner ditt högra knä mot golvet och ta ett nytt kliv fram med höger fot i samband med att du har förflyttat din kettlebell till din högra hand. Gör dessa kliv i en kombinerad rörelse och upprepa ett flertal gånger. 

 

Stäng